Każdego dnia dbasz o swoją skórę: pamiętasz o jej dokładnym oczyszczaniu, nawilżaniu i zabezpieczaniu kremem ​​z filtrem. Mimo tak wielu możliwości (i produktów), które pomagają twojej skórze zachować młodość i blask, istnieje kilka składników odżywczych, których twoja skóra naprawdę potrzebuje - a witamina A jest jednym z nich. Jakie zastosowanie w kosmetyce ma witamina A?

Autor: Anna Borkowska
Dodano: 14.09.2019

Wpływ witamin na skórę

Witaminy są niezbędne do utrzymania optymalnego poziomu zdrowia oraz wyglądu i funkcji skóry. Wiele korzyści może nam zapewnić spożywanie pokarmów bogatych w składniki odżywcze, przyjmowanie suplementów witaminowych i stosowanie miejscowych produktów zawierających witaminy. Oprócz promowania zdrowia i urody, witaminy mogą być również stosowane w leczeniu różnych chorób skóry, takich jak trądzik, łuszczyca i efekty fotostarzenia.

Czym jest witamina A?

W przeciwieństwie do wielu innych składników odżywczych, witamina A jest grupą związków, która obejmuje jej aktywne formy (retinal, retinol i kwas retinowy) i inne karotenoidy prowitaminy A, takie jak beta-karoten. Beta-karoten (i inne karotenoidy) jest formą witaminy A, którą otrzymujemy bezpośrednio z pokarmów roślinnych, które jemy. W naszym ciele beta-karoten jest przekształcany w postać retinolu witaminy A. Niezależnie od tego, czy czerpiesz witaminę A ze swojej diety, czy w kremie do stosowania miejscowego, ochronne i odżywcze właściwości witaminy A oraz składniki odżywcze, których używa twoje ciało, pomagają utrzymać zdrową, jędrną i promienną skórę.

Witamina A w żywności

Dieta, która obejmuje szeroką gamę produktów bogatych w witaminę A, jest dobrym sposobem na wsparcie zdrowia skóry.

Retinoidy można znaleźć w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak:

  • łosoś
  • wątroba wołowa
  • produkty mleczne, takie jak mleko, masło i ser cheddar
  • jajka
  • ryby
  • olej z wątroby dorsza
  • krewetki

Karotenoidy można znaleźć w produktach roślinnych, takich jak:

  • marchew
  • pomidory
  • słodkie ziemniaki
  • zielone warzywa liściaste
  • owoce, takie jak mango, morele i śliwki

Witamina A w kosmetyce – jakie ma zastosowanie?

1. Chroni przed uszkodzeniami UV i spowalnia oznaki starzenia

Większość spożycia witaminy A pochodzi z jedzenia produktów bogatych w beta-karoten i karotenoidy prowitaminy A, które są silnymi przeciwutleniaczami. Nie tylko tłumią wolne rodniki, które rozkładają kolagen (strukturę wspierającą skórę) i przyczyniają się do powstawania cienkich linii i obwisłej skóry, ale także zmniejszają wrażliwość skóry na słońce, zapewniając jej naturalną ochronę przed zaczerwienieniem i pigmentacją wywołaną przez promienie słoneczne.

2. Promuje zdrową produkcję komórek skóry

Retinal, retinol i kwas retinowy są ważne dla produkcji i wzrostu komórek. Witamina A stymuluje również fibroblasty – komórki odpowiedzialne za rozwój tkanki, która utrzymuje jędrność i zdrowie skóry – w głębokich warstwach skóry. Ponieważ witamina A i karotenoidy odgrywają tak dużą rolę we wzroście komórek i tkanek, brak wystarczającej ich ilości może prowadzić do osłabienia skóry, powodując problemy takie jak suchość skóry i wolniejsze gojenie się ran.

3. Chroni przed infekcjami

Twoja skóra jest ważną częścią układu odpornościowego – pierwszą linia obrony przed bakteriami, zanieczyszczeniami i infekcjami. Promując produkcję komórek, witamina A pomaga wzmocnić tę barierę, chroniąc cerę przed szkodliwymi substancjami drażniącymi, które próbują zaatakować jej powierzchnię.

4. Miejscowe stosowanie witaminy A wygładza zmarszczki

Miejscowa witamina A w postaci retinolu (występująca w produktach dostępnych bez recepty) i kwasu retinowego (znajdująca się w kremach na receptę) to sprawdzone środki przeciwzmarszczkowe oraz zalecenie wielu dermatologów dotyczące zwalczania oznak starzenia się. Badania wykazały, że te składniki są w stanie stymulować produkcję kolagenu: gdy kolagen ulega uszkodzeniu w wyniku ekspozycji na promieniowanie UV i innych agresorów, zaczynają się rozwijać zmarszczki. Retinoidy „uaktywniają” komórki odpowiedzialne za wytwarzanie nowego kolagenu, wzmacnianie skóry i wypełnianie cienkich linii pod powierzchnią, dzięki czemu skóra wygląda na gładszą.

5. Wyrównuje koloryt skóry i nadaje jej blask

Kremy z witaminą A mogą pomóc rozjaśnić brązowe plamy wywołane słońcem i zwiększyć blask skóry na dwa sposoby. Po pierwsze, zwiększając i normalizując obrót komórek skóry, co pomaga zrzucić pigmentowane, uszkodzone i szorstkie komórki powierzchniowe, robiąc miejsce dla zdrowszych komórek i pozwalając, aby światło odbijało się bardziej równomiernie. Po drugie, retinoidy mogą blokować enzym niezbędny do produkcji melaniny (pigmentu), co dodatkowo pomaga uzyskać równomiernie rozświetloną cerę.

6. Usuwa trądzik

Pryszcze powstają, gdy pory są zatkane martwymi komórkami skóry, bakteriami i sebum, zapewniając idealną pożywkę dla Propionibacterium acnes – pospolitej bakterii odpowiedzialnej za wszelkie skazy. Kiedy kremy z witaminą A stymulują obrót komórek, ten sam proces zachodzi w obrębie samych porów, pomagając spowolnić produkcję sebum i utrzymać pory w czystości.

Pytania i odpowiedzi

Jakie powinno być dawkowanie witaminy A? 

Kobiety powinny codziennie dążyć do uzyskania 700 mcg witaminy A, podczas gdy mężczyźni powinni otrzymywać 900 mcg.

Jakie mogą być skutki uboczne przedawkowania witamy A?

Niektóre skutki uboczne związane ze spożywaniem zbyt dużej ilości gotowej witaminy A obejmują:

  • bóle głowy
  • rozmazany obraz
  • zawroty głowy
  • uszkodzenie wątroby
  • nudności
  • śpiączka

W jakich produktach mogę znaleźć najwięcej witaminy A?

Jajka i produkty mleczne są doskonałymi źródłami witaminy A, podczas gdy pomarańczowe i zielone warzywa liściaste, takie jak słodkie ziemniaki, marchew, kantalupa i szpinak, są wypełnione beta-karotenem.

Czy warto rozważyć suplementację witaminą A? 

Jeśli zastanawiasz się nad suplementacją witaminy A, najpierw porozmawiaj ze swoim lekarzem, ponieważ podobnie jak większość witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, witamina A może gromadzić się w twoim organizmie, jeśli spożyjesz jej zbyt dużo.

Podsumowanie

1. Witaminy są niezbędne do utrzymania optymalnego poziomu zdrowia oraz wyglądu i funkcji skóry.

2. Wiele korzyści może nam zapewnić spożywanie pokarmów bogatych w składniki odżywcze, przyjmowanie suplementów witaminowych i stosowanie miejscowych produktów zawierających witaminy.

3. Oprócz promowania zdrowia i urody, witaminy mogą być również stosowane w leczeniu różnych chorób skóry, takich jak trądzik, łuszczyca i efekty fotostarzenia.

4. W przeciwieństwie do wielu innych składników odżywczych, witamina A jest grupą związków, która obejmuje jej aktywne formy (retinal, retinol i kwas retinowy) i inne karotenoidy prowitaminy A, takie jak beta-karoten.

5. Beta-karoten (i inne karotenoidy) jest formą witaminy A, którą otrzymujemy bezpośrednio z pokarmów roślinnych, które jemy.

6. Dieta, która obejmuje szeroką gamę produktów bogatych w witaminę A, jest dobrym sposobem na wsparcie zdrowia skóry.

7. Retinoidy można znaleźć w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak: łosoś, wątroba wołowa, produkty mleczne, takie jak mleko, masło i ser cheddar, jajka i ryby.

8. Karotenoidy można znaleźć w produktach roślinnych, takich jak: marchew, pomidory, słodkie ziemniaki, zielone warzywa liściaste oraz owoce, takie jak mango, morele i śliwki.

9. Witamina A ma szerokie zastosowanie w kosmetyce.

10. Chroni przed uszkodzeniami UV i spowalnia oznaki starzenia.

11. Retinal, retinol i kwas retinowy są ważne dla produkcji i wzrostu komórek.

12. Promując produkcję komórek, witamina A pomaga wzmocnić tę barierę, chroniąc cerę przed szkodliwymi substancjami drażniącymi, które próbują zaatakować jej powierzchnię.

13. Miejscowa witamina A w postaci retinolu i kwasu retinowego, to sprawdzone środki przeciwzmarszczkowe oraz zalecenie wielu dermatologów dotyczące zwalczania oznak starzenia się.

14. Kremy z witaminą A mogą również pomóc rozjaśnić brązowe plamy wywołane słońcem i zwiększyć blask skóry.

15. Kobiety powinny codziennie dążyć do uzyskania 700 mcg witaminy A, podczas gdy mężczyźni powinni otrzymywać 900 mcg.

16. Jeśli zastanawiamy się nad suplementacją witaminy A, najpierw powinniśmy porozmawiać ze swoim lekarzem.

Komentarze