Nie możesz zrzucić zbędnych kilogramów? Dieta to nie tylko zmiana stylu żywienia, ale również zmiana stylu życia. Oto 7 dietetycznych wskazówek, które zmotywują cię do szybszej i bardziej efektywnej utraty wagi!

Autor: Anna Borkowska
Dodano: 04.09.2019

Kluczem do utraty i utrzymania zdrowej wagi nie jest tylko kwestia tego, co jesz i ile ćwiczysz – ale również twoje nastawienie. Trwała utrata masy ciała jest procesem powolnym i wiele osób zbyt łatwo się jej poddaje, zanim osiągnie swój cel. Dzięki odpowiednim narzędziom psychologicznym można jednak znacznie zwiększyć swoje szanse na odniesienie sukcesu.

Oto 7 skutecznych porad motywacyjnych dotyczących diety

Wskazówka 1: Wyznacz sobie realistyczne cele

Jednym z najsilniejszych predyktorów długoterminowego sukcesu w zrzucaniu zbędnych kilogramów, jest ustalenie sobie realistycznego celu, już na samym początku. Jeśli wyznaczysz sobie nieosiągalne cele, takie jak zrzucenie 10 kilogramów w ciągu zaledwie kilku miesięcy, na pewno poniesiesz porażkę. Ustalenie mniejszych, osiągalnych punktów odniesienia, takich jak utrata 2-3 kilogramów, zapewni ci większą pewność sukcesu.

Wskazówka 2: Wybierz plan, który pasuje do twojego stylu życia

Wybierz plan odchudzania, którego możesz się trzymać, i unikaj planów, które byłyby prawie niemożliwe do zrealizowania w perspektywie długoterminowej. Chociaż istnieją setki różnych diet, większość z nich opiera się na zmniejszeniu kalorii. Unikaj jednak drastycznych diet, które całkowicie eliminują niektóre pokarmy. Badania wykazały, że osoby o nastawieniu „wszystko albo nic” rzadziej tracą na wadze.

Rozważ utworzenie własnego planu niestandardowego. 

Udowodniono, że następujące nawyki żywieniowe są pomocne w gubieniu zbędnych kilogramów: 

  • Zmniejszenie spożycia kalorii
  • Zmniejszenie wielkości porcji
  • Zmniejszenie częstotliwości spożywania przekąsek
  • Ograniczanie smażonych potraw i deserów
  • Włączenie do swojego codziennego menu owoców i warzyw

Wskazówka 3: Nie spiesz się

Jeśli rozpoczynasz prawdziwą zmianę swojego dotychczasowego stylu życia pamiętaj, że sukces nie przychodzi z dnia na dzień. Masz większą szansę na utrzymanie swojej nowej wagi, jeśli będziesz zrzucać zbędne kilogramy powoli. Ludzie, którzy robią sobie drastyczne głodówki, stają się drażliwi i mają wyższy wskaźnik niepowodzenia. Jeśli zmniejszysz spożycie kalorii o 200 kalorii dziennie, nawet nie zdasz sobie z tego sprawy, kiedy twoja waga zacznie spadać.

Wskazówka 4: Spodziewaj się niepowodzeń

Od czasu do czasu każdy może ulec pokusie. Pojedyncze podjadanie nie jest niebezpieczne, ale nie pozwól, aby stało się ono pretekstem do totalnego folgowania.

Wskazówka 5: Nie staraj się być perfekcjonistą

Perfekcjonizm przeszkadza w osiągnięciu sukcesu bardziej niż cokolwiek innego. Gdy czasem odniesiesz porażkę, pamiętaj, że jutro będzie nowy, zdrowszy dzień.

Wskazówka 6: Nagradzaj się

Dieta to ciężka praca – i nie zawsze jest to świetna zabawa. Małe nagrody mogą stanowić zachętę do dalszej pracy. Ale upewnij się, że twoje nagrody nie są związane z jedzeniem. Ustal sobie po drodze mini-cele i nagradzaj się, gdy je osiągniesz. Nagrodą może być masaż, nowa para dżinsów lub gorąca kąpiel z pianą. Świętowanie sukcesu w diecie wzmocni twoją determinację do jej kontynuowania.

Wskazówka 7: Naucz się kochać i doceniać swoje ciało

Liczne badania wykazały, że ludzie, którzy nie lubią swojego ciała, rzadziej tracą na wadze. Podjęcie kroków w celu poprawy wizerunku własnego ciała może pomóc nam w odchudzaniu i utrzymaniu nowej wagi. Ponadto, ludzie o lepszym wizerunku własnego ciała częściej wybierają dietę, którą mogą utrzymać i wypróbowują nowe działania, które mogą im pomóc osiągnąć swoje cele.

Jak poprawić wizerunek własnego ciała?

  • Otaczaj się pozytywnymi ludźmi
  • Przestań porównywać się z innymi, zwłaszcza z modelkami (lub modelami)
  • Noś ubrania, które lubisz i które dobrze do ciebie pasują
  • Spójrz w lustro i powiedz na głos to, co lubisz w swoim ciele

Pytania i odpowiedzi

Czy warto prowadzić dzienniczek żywności? 

Samokontrola ma kluczowe znaczenie dla motywacji i odniesienia sukcesu w odchudzaniu. Badania wykazały, że osoby, które śledzą swoje spożycie pokarmu, częściej tracą na wadze i utrzymują swoją nową wagę. Aby jednak poprawnie prowadzić dziennik żywności, musisz zapisywać w nim wszystko, co jesz. Obejmuje to wszystkie spożywane w ciągu dnia posiłki i przekąski. Możesz także zapisywać  w swoim dzienniku żywności towarzyszące ci emocje. Pomoże ci to zidentyfikować pewne czynniki powodujące przejadanie się i pomoże ci znaleźć zdrowsze sposoby radzenia sobie z nim.

Czy wsparcie społeczne również ma znaczenie? 

Ludzie potrzebują wsparcia i pozytywnych opinii, aby utrzymać swoją motywację. Poinformuj swoją bliską rodzinę i przyjaciół o swoich celach związanych z odchudzaniem, aby mogli cię w tym wspierać. Wiele osób uważa również, że pomocne jest znalezienie partnera do odchudzania, z którym moglibyśmy wspólnie ćwiczyć i motywować się nawzajem podczas całego procesu.

A co z pozytywnym nastawieniem? 

Ludzie, którzy mają pozytywne oczekiwania i czują się pewnie, jeżeli chodzi o swoją zdolność do osiągnięcia swoich celów, zwykle szybciej tracą na wadze. Dlatego zacznij mówić i myśleć pozytywnie o swojej utracie wagi. Z drugiej jednak strony, badania pokazują, że ludzie, którzy spędzają dużo czasu fantazjując o swojej wymarzonej wadze, rzadziej osiągają swój cel.

Podsumowanie

1. Kluczem do utraty i utrzymania zdrowej wagi nie jest tylko kwestia tego, co jemy i ile ćwiczymy – ale również nasze nastawienie.

2. Trwała utrata masy ciała jest procesem powolnym i wiele osób zbyt łatwo się jej poddaje, zanim osiągnie swój cel.

3. Dzięki odpowiednim narzędziom psychologicznym można jednak znacznie zwiększyć swoje szanse na odniesienie sukcesu.

4. Jednym z najsilniejszych predyktorów długoterminowego sukcesu w zrzucaniu zbędnych kilogramów, jest ustalenie sobie realistycznego celu, już na samym początku.

5. Jeśli wyznaczymy sobie nieosiągalne cele, takie jak zrzucenie 10 kilogramów w ciągu zaledwie kilku miesięcy, na pewno poniesiemy porażkę.

6. Ustalenie mniejszych, osiągalnych punktów odniesienia, takich jak utrata 2-3 kilogramów, zapewni nam większą pewność sukcesu.

7. Chociaż istnieją setki różnych diet, większość z nich opiera się na zmniejszeniu kalorii.

8. Należy jednak unikać drastycznych diet, które całkowicie eliminują niektóre pokarmy.

9. Badania wykazały, że osoby o nastawieniu „wszystko albo nic” rzadziej tracą na wadze.

10. Jeśli rozpoczynasz prawdziwą zmianę swojego dotychczasowego stylu życia pamiętaj, że sukces nie przychodzi z dnia na dzień.

11. Masz większą szansę na utrzymanie swojej nowej wagi, jeśli będziesz zrzucać zbędne kilogramy powoli.

12. Małe nagrody mogą stanowić zachętę do dalszej pracy, ale upewnij się, że twoje nagrody nie są związane z jedzeniem.

13. Ważne jest także pozytywne nastawienie.

Komentarze