Ludzie żują gumę w różnych formach już od tysięcy lat. W przeszłości gumy były wykonane z żywicy, jednak większość współczesnych gum do żucia jest wykonana z masy gumowej, cukru pudru, syropu skrobiowego oraz substancji aromatycznych, smakowych i barwiących. Czy guma do żucia jest zdrowa? Czy może ona nieść jakieś ukryte zagrożenia?

Autor: Anna Borkowska
Dodano: 14.09.2019

Guma do żucia – co to właściwie jest?

Guma do żucia to miękka, gumowata substancja przeznaczona do żucia, ale nie do połknięcia. Utrzymuje świeży oddech, czyste zęby, a niektóre badania wykazały nawet, że zmniejsza poziom stresu. Ale dla niektórych osób żucie gumy może być szkodliwe, kiedy staje się obsesyjne, a nawet może być oznaką poważnego problemu zdrowotnego.

Skład gumy do żucia

Składy gumy do żucia mogą się różnić w zależności od marki, ale wszystkie gumy do żucia mają następujące podstawowe składniki:

Guma: niestrawna, gumowa baza używana do nadawania gumie możliwości żucia.
Żywica: zazwyczaj dodawana w celu wzmocnienia gumy i utrzymania jej w ścisłości.
Wypełniacze: wypełniacze, takie jak węglan wapnia lub talk, służą do nadawania tekstury gumie.
Środki konserwujące: są dodawane w celu przedłużenia okresu trwałości gumy. Najpopularniejszym jest związek organiczny o nazwie butylohydroksytoluen (BHT).
Zmiękczacze: służą do zatrzymywania wilgoci i zapobiegania stwardnieniu gumy. Mogą obejmować woski takie jak parafina lub oleje roślinne.
Słodziki: popularne to cukier trzcinowy, buraczany i syrop kukurydziany. Gumy bez cukru używają alkoholi cukrowych, takich jak ksylitol, lub sztucznych słodzików, takich jak aspartam.
Aromaty: dodawane w celu uzyskania pożądanego smaku. Mogą być naturalne lub syntetyczne.

Czy składniki gumy do żucia są bezpieczne?

Ogólnie, guma do żucia jest uważana za bezpieczną. Jednak niektóre marki gumy do żucia zawierają niewielkie ilości kontrowersyjnych składników, takich jak:

  1. Butylowany hydroksytoluen (BHT). BHT jest przeciwutleniaczem, który jest dodawany do wielu przetworzonych produktów spożywczych jako środek konserwujący. Zapobiega psuciu się żywności i jełczeniu tłuszczów.Jego stosowanie jest kontrowersyjne, ponieważ niektóre badania na zwierzętach wykazały, że wysokie dawki mogą powodować raka. Jednak wyniki są mieszane, a inne badania nie wykazały tego efektu.
  2. Dwutlenek tytanu. Dwutlenek tytanu jest popularnym dodatkiem do żywności stosowanym do wybielania produktów i nadawania im gładkiej konsystencji. Niektóre badania na zwierzętach wiązały bardzo wysokie dawki dwutlenku tytanu z uszkodzeniem układu nerwowego i narządów u szczurów. Jednak badania dały mieszane wyniki, a jego wpływ na ludzi jest stosunkowo nieznany.
  3. Aspartam. Aspartam jest sztucznym słodzikiem powszechnie występującym w produktach bez cukru. Jest on bardzo kontrowersyjny, ponieważ twierdzi się, że powoduje on szereg problemów, od bólów głowy, po otyłość i raka. Jednak obecnie nie ma dowodów, że aspartam powoduje raka lub przyrost masy ciała. Dowody na związek między aspartamem a zespołem metabolicznym lub bólami głowy, również są słabe lub nie istnieją.

Szkodliwe działanie sorbitolu

Ostatnie badania pokazują, że żucie nadmiernej ilości gumy bez cukru, może prowadzić do ciężkiej biegunki i utraty wagi. Problemem jest sorbitol, rodzaj sztucznego słodzika stosowanego w wielu bezcukrowych gumach i cukierkach. W większych ilościach sorbitol faktycznie działa przeczyszczająco.

Po spożyciu, sorbitol przechodzi przez przewód żołądkowo-jelitowy, działając jak gąbka i wyciągając wodę ze ścian jelit. Powoduje to nadmiar płynu w jelitach, co może prowadzić do biegunki i wielu innych nieprzyjemnych objawów.

W zależności od tego, ile gumy żujesz, przyjmowanie zbyt dużej ilości sorbitolu może ostatecznie doprowadzić do poważnej utraty wagi, a nawet niedożywienia. Oczywiście naukowcy twierdzą, że wrażliwość na sorbitol jest różna u różnych osób. Podczas gdy niektórzy mogą doświadczyć problemów z brzuchem po przeżuciu zaledwie kilku kostek gumy, inni mogą być w stanie przeżuć całą paczkę gumy bez żadnych skutków ubocznych. 

Mimo to nie ma powodu, aby demonizować gumę bez cukru. W rzeczywistości, badania wykazały, że żucie kawałka gumy przed popołudniową przekąską, może pomóc niektórym osobom schudnąć. Naukowcy twierdzą, że guma może pomóc zmniejszyć głód, a nawet ograniczyć apetyt.

Korzyści gumy do żucia

Guma do żucia może zmniejszyć stres i poprawić pamięć

Badania wykazały, że żucie gumy podczas wykonywania zadań może poprawić różne aspekty funkcji mózgu, w tym czujność, pamięć, zrozumienie i podejmowanie decyzji. W jednym badaniu ludzie, którzy żuli gumę podczas testów, wypadali o 24% lepiej w testach pamięci krótkotrwałej i o 36% lepiej w testach pamięci długoterminowej. Co ciekawe, niektóre badania wykazały, że żucie gumy podczas wykonywania różnych zadań, na początku może nieco rozpraszać uwagę, ale w perspektywie długoterminowej, może pomóc w utrzymaniu koncentracji. Inne badania wykazały korzyści tylko w ciągu pierwszych 15–20 minut wykonywania zadania. Nie jest w pełni zrozumiałe, w jaki sposób guma do żucia poprawia pamięć. Jedna z teorii mówi, że ta poprawa wynika ze zwiększonego przepływu krwi do mózgu spowodowanego przez gumę do żucia.

Guma do żucia może zmniejszyć stres i zwiększyć czujność

W badaniu z udziałem studentów uniwersytetów wykazano, że żucie gumy przez dwa tygodnie, zmniejszało uczucie stresu, szczególnie w odniesieniu do obciążenia pracą naukową.

Guma do żucia może pomóc ci schudnąć

Guma do żucia może być pomocnym narzędziem dla osób próbujących schudnąć. Wynika to z faktu, że jest zarówno słodka, jak i niskokaloryczna, co zapewnia nam słodki smak bez rezygnacji z diety. Zasugerowano również, że żucie gumy może zmniejszyć apetyt, co może zapobiec przejadaniu się. Jedno małe badanie wykazało, że guma do żucia po obiedzie, zmniejszyła głód i ograniczyła spożywanie przekąsek w ciągu dnia o około 10%. Inne, nowsze badanie dało podobne wyniki. Ogólne wyniki są jednak mieszane. Niektóre badania donoszą, że guma do żucia nie wpływa na apetyt ani pobór energii w ciągu dnia. W jednym badaniu stwierdzono nawet, że ludzie, którzy żuli gumę, rzadziej spożywali zdrowe przekąski, takie jak owoce. Może to jednak wynikać z faktu, że uczestnicy żuli miętową gumę przed jedzeniem, co sprawiało, że owoce źle im smakowały.

Guma do żucia może zwiększyć tempo metabolizmu

Co ciekawe, istnieją również dowody na to, że guma do żucia może zwiększyć tempo metabolizmu. W rzeczywistości, jedno badanie wykazało, że kiedy uczestnicy żuli gumę, spalili około 19% więcej kalorii niż wtedy, gdy nie żuli gumy. Potrzebne są jednak dalsze badania w celu ustalenia, czy guma do żucia prowadzi do utraty wagi na dłuższą metę.

Guma do żucia może pomóc chronić zęby i zmniejszyć nieprzyjemny oddech

Żucie gumy bez cukru może pomóc chronić zęby przed ubytkami. Jest ona lepsza dla twoich zębów niż zwykła, słodzona cukrem guma. Jest tak, ponieważ cukier karmi „złe” bakterie w jamie ustnej, uszkadzając zęby. Jednak niektóre bezcukrowe gumy są lepsze od innych, jeśli chodzi o zdrowie zębów. Badania wykazały, że gumy do żucia słodzone ksylitolem, są bardziej skuteczne w zapobieganiu próchnicy niż inne bezcukrowe gumy. Wynika to z faktu, że ksylitol zapobiega rozwojowi bakterii, które powodują próchnicę i nieświeży oddech. W rzeczywistości, jedno badanie wykazało, że żucie gumy słodzonej ksylitolem, zmniejszało liczbę złych bakterii w jamie ustnej nawet o 75%. Ponadto, guma do żucia po posiłku zwiększa przepływ śliny, co pomaga wymyć szkodliwe cukry i resztki jedzenia, które żywią się bakteriami w jamie ustnej.

Pytania i odpowiedzi

Jakie są inne korzyści zdrowotne gumy do żucia?

Oprócz powyższych korzyści, guma do żucia została również powiązana z innymi korzyściami.

  1. Zapobiega infekcjom ucha u dzieci: niektóre badania sugerują, że guma zawierająca ksylitol, może zapobiegać infekcjom ucha środkowego u dzieci.
  2. Pomaga rzucić palenie: guma nikotynowa może pomóc ludziom rzucić palenie.
  3. Pomaga zregenerować jelita po operacji: badania wykazały, że guma do żucia po operacji może przyspieszyć powrót do zdrowia.

Czy są jakieś skutki uboczne gumy do żucia?

Podczas gdy guma do żucia ma pewne potencjalne korzyści, żucie zbyt dużej ilości gumy może powodować niepożądane efekty uboczne:

  • żucie dużej ilości gumy bez cukru może powodować zaburzenia trawienne i biegunkę
  • słodzona cukrem guma jest szkodliwa dla zębów i zdrowia metabolicznego
  • spożywanie zbyt dużej ilości cukru wiąże się również z wieloma problemami zdrowotnymi, takimi jak otyłość, insulinooporność i cukrzyca
  • zbyt częste żucie gumy może powodować problemy ze szczęką, zwane zaburzeniem skroniowo-żuchwowym
  • w jednym z ostatnich przeglądów odkryto związek między regularnym żuciem gumy, a migrenami i bólami głowy u osób podatnych na tego typu schorzenia
  • guma do żucia może powodować połykanie powietrza, co może się przyczynić do bólu brzucha i wzdęć. Mogą one powodować szczególny dyskomfort i ból u osób cierpiących na IBS lub zespół jelita drażliwego

Którą gumę do żucia powinienem wybrać?

Jeśli lubisz gumę do żucia, najlepiej wybrać gumę bez cukru wykonaną z ksylitolu.

Podsumowanie

1. Ludzie żują gumę w różnych formach już od tysięcy lat.

2. W przeszłości gumy były wykonane z żywicy, jednak większość współczesnych gum do żucia jest wykonana z masy gumowej, cukru pudru, syropu skrobiowego oraz substancji aromatycznych, smakowych i barwiących.

3. Guma do żucia to miękka, gumowata substancja przeznaczona do żucia, ale nie do połknięcia.

4. Utrzymuje świeży oddech, czyste zęby, a niektóre badania wykazały nawet, że zmniejsza poziom stresu.

5. Ogólnie, guma do żucia jest uważana za bezpieczną – jednak niektóre marki gumy do żucia zawierają niewielkie ilości kontrowersyjnych składników, takich jak: butylowany hydroksytoluen (BHT), dwutlenek tytanu i aspartam.

6. Ostatnie badania pokazują, że żucie nadmiernej ilości gumy bez cukru, może prowadzić do ciężkiej biegunki i utraty wagi.

7. Problemem jest sorbitol, rodzaj sztucznego słodzika stosowanego w wielu bezcukrowych gumach i cukierkach.

8. W większych ilościach składnik ten faktycznie działa przeczyszczająco.

9. Badania wykazały, że żucie gumy podczas wykonywania zadań może poprawić różne aspekty funkcji mózgu, w tym czujność, pamięć, zrozumienie i podejmowanie decyzji.

10. Guma do żucia może być również pomocnym narzędziem dla osób próbujących schudnąć.

11. Wynika to z faktu, że jest zarówno słodka, jak i niskokaloryczna, co zapewnia nam słodki smak bez rezygnacji z diety.

12. Zasugerowano również, że żucie gumy może zmniejszyć apetyt, co może zapobiec przejadaniu się.

13. Żucie gumy bez cukru może pomóc chronić zęby przed ubytkami.

14. Jest ona lepsza dla zębów niż zwykła, słodzona cukrem guma – jest tak, ponieważ cukier karmi „złe” bakterie w jamie ustnej, uszkadzając zęby.

15. Ponadto, guma do żucia po posiłku zwiększa przepływ śliny – co pomaga wymyć szkodliwe cukry i resztki jedzenia, które żywią się bakteriami w jamie ustnej.

Komentarze