Stres może mieć ogromny wpływ na wszystkie aspekty naszego życia, ale większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może on wpływać na zdrowie naszej jamy ustnej. Oto 5 sposobów, w jakie stres niszczy nasze zęby.

Autor: Anna Borkowska
Dodano: 06.09.2019

Chroniczny stres może mieć wiele zgubnych skutków dla zdrowia naszej jamy ustnej. Uważa się, że stres emocjonalny jest związany z praktyką zgrzytania zębami (bruksizm), która może prowadzić do uszkodzenia zębów, bólu szczęki lub twarzy oraz bólów głowy. Stres wiąże się również ze zwiększoną podatnością na infekcje, w tym infekcje tkanki dziąseł, zwane zapaleniem przyzębia.

W badaniu schorzeń jamy ustnej, które ulegają pogorszeniu w okresie zaburzeń emocjonalnych, zidentyfikowano także:

  • afty
  • suchość w jamie ustnej
  • liszaj płaski
  • zespół pieczenia jamy ustnej
  • zaburzenia stawów skroniowo-żuchwowych

Wreszcie, osoby, którym często dokucza stres, częściej ignorują właściwe praktyki higieny osobistej i angażują się w destrukcyjne zachowania, takie jak palenie i nadużywanie alkoholu, które mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie jamy ustnej.

Oto 5 sposobów, w jakie stres niszczy nasze zęby

1. Przezroczyste zęby

Normalne, zdrowe zęby powinny być nieprzezroczyste, ale niektóre osoby mogą zauważyć, że brzegi ich zębów stają się nieco przezroczyste – a nawet z czasem się skracają. Może to wynikać z bruksizmu, zwanego inaczej zgrzytaniem zębów. Jeśli dokucza ci ta przypadłość, możesz potrzebować specjalnej osłony, aby chronić zęby przed dalszym zużyciem.

W większości przypadków ludzie, którzy zgrzytają zębami lub zaciskają szczękę, nie są świadomi, że to robią lub robią to podczas snu, dlatego ochraniacz jamy ustnej jest najbardziej skuteczną metodą leczenia tej przypadłości.

2. Dysfunkcja stawu skroniowo-żuchwowego

Dysfunkcja stawu skroniowo-żuchwowego to powszechna oznaka stresu. Osoba, która cierpi na tę przypadłość, może potrzebować specjalnej szyny, albo zastrzyków z botoksu, aby rozluźnić mięśnie. Czasami ludzie rozwijają ten stan bez oczywistych przyczyn.

3. Krwawiące dziąsła

Niewielka ilość krwi, kiedy wypluwasz pastę do zębów, może nie wydawać się wielkim problemem, ale regularnie krwawiące dziąsła powinny być dla nas przestrogą. Krwawiące dziąsła są objawem choroby dziąseł (zapalenie dziąseł lub przyzębia), która może być spowodowana lub zaostrzona przez stres. Powinieneś także odwiedzić dentystę, aby sprawdzić, czy twoja procedura szczotkowania i nitkowania zębów jest prawidłowa.

4. Ropnie zębowe

Ropień zębowy to zbiór ropy – wywołanej infekcją bakteryjną – która może tworzyć się wewnątrz zębów, dziąseł lub kości wokół ust. Ropień może czasami występować w okresach stresu, ponieważ zdolność organizmu do zwalczania infekcji może wówczas być zagrożona. Chociaż ropnie zębowe rzadko powodują długotrwałe problemy, mogą być bolesne i wymagają szczególnej uwagi – ponieważ nie ustępują same.

5. Nieświeży oddech

Kiedy dokucza nam silny stres, kwasy żołądkowe mogą potencjalnie prowadzić do refluksu kwasu i innych związków, które powodują nieświeży oddech. W takim przypadku konieczne może być leczenie środkami zobojętniającymi sok żołądkowy lub innymi lekami. Jeśli problem nie ustąpi, konieczne może być konieczne dalsze badanie wyściółki żołądka.

6. Podgryzanie policzków

Gryzienie wnętrza policzków jest wyraźną oznaką stresu, a dokładniej – nawykiem, który ludzie rozwijają w celu radzenia sobie ze stresem. W poważnych przypadkach, leczenie może obejmować akupunkturę lub hipnozę, które można wykorzystać w celu rozluźnienia i zapobiegania gryzieniu policzków.

Sposoby radzenia sobie ze stresem

Jeśli uporczywie ranisz wnętrze swojej jamy ustnej – czy to poprzez zgrzytanie zębami, obgryzanie policzków, czy w inny sposób, możesz podjąć proste kroki w celu zmniejszenia stresu i poprawy zdrowia jamy ustnej.

  • Zidentyfikuj wyzwalacze. Gdy już wiesz, co wyzwala twoje zachowanie, łatwiej będzie ci przestać.
  • Ćwiczenie. Coś tak prostego jak krótki spacer lub ćwiczenia, może zapewnić ci natychmiastową ulgę w stresujących sytuacjach.
  • Daj sobie czas na relaks przed snem. Poprawi to nie tylko jakość twojego snu, ale także zmniejszy prawdopodobieństwo zgrzytania zębami.
  • Unikaj niezdrowych nawyków. Udowodniono, że palenie, picie i niezdrowe odżywianie pogarsza stres, ale może także powodować różne problemy zdrowotne jamy ustnej, takie jak próchnica zębów, cuchnący oddech i choroby dziąseł.
  • Bądź dla siebie dobry. Stres może być samonapędzający się. Postaraj się dać sobie od czasu do czasu chwilę przerwy, zaakceptuj rzeczy, których nie możesz zmienić i starać się myśleć pozytywnie.

Pytania i odpowiedzi

Czy stres może powodować ból zębów?

Stres i niepokój mogą powodować zgrzytanie zębami lub zaciskanie szczęk. Ten stan nazywa się bruksizmem i często zdarza się, gdy ludzie śpią. Oprócz powodowania tępego bólu głowy lub bólu szczęki, ciężkie zgrzytanie może powodować bolesność lub obluzowanie zębów.

Dokucza mi krwawienie z dziąseł. Czy może to być konsekwencją stresu?

Długotrwały stres atakuje i osłabia zdolność organizmu do zwalczania infekcji i może powodować infekcje, które prowadzą do zepsutych zębów, nieświeżego oddechu i krwawiących dziąseł.

Czy stres może powodować żółknięcie zębów?

Uraz fizyczny, złe odżywianie, brak snu i stres mogą wpływać na zdrowie podstawowej zębiny i powodować, że wydaje się ona ciemniejsza i bardziej żółta.

Jakie są objawy zgrzytania zębami?

Niektóre objawy zgrzytania zębami obejmują:

  • Zaburzenia snu
  • Bóle głowy
  • Ból szczęki
  • Zużycie zębów
  • Złamane lub wyszczerbione zęby
  • Zmieniony wygląd twarzy

Podsumowanie

1. Stres może mieć ogromny wpływ na wszystkie aspekty naszego życia, ale większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może on wpływać na zdrowie naszej jamy ustnej.

2. Chroniczny stres może mieć wiele zgubnych skutków dla zdrowia naszej jamy ustnej.

3. Uważa się, że stres emocjonalny jest związany z praktyką zgrzytania zębami (bruksizm), która może prowadzić do uszkodzenia zębów, bólu szczęki lub twarzy oraz bólów głowy.

4. Stres wiąże się również ze zwiększoną podatnością na infekcje, w tym infekcje tkanki dziąseł, zwane zapaleniem przyzębia.

5. W badaniu schorzeń jamy ustnej, które ulegają pogorszeniu w okresie zaburzeń emocjonalnych, zidentyfikowano także: afty, suchość w jamie ustnej, liszaj płaski, zespół pieczenia jamy ustnej oraz zaburzenia stawów skroniowo-żuchwowych.

6. Wreszcie, osoby, którym często dokucza stres, częściej ignorują właściwe praktyki higieny osobistej i angażują się w destrukcyjne zachowania, takie jak palenie i nadużywanie alkoholu, które mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie jamy ustnej.

7. Jeśli uporczywie ranisz wnętrze swojej jamy ustnej – czy to poprzez zgrzytanie zębami, obgryzanie policzków, czy w inny sposób, możesz podjąć proste kroki w celu zmniejszenia stresu i poprawy zdrowia jamy ustnej.

8. Przede wszystkim zidentyfikuj wyzwalacze – gdy już wiesz, co wyzwala twoje zachowanie, łatwiej będzie ci przestać.

9. Coś tak prostego jak krótki spacer lub ćwiczenia, może zapewnić ci natychmiastową ulgę w stresujących sytuacjach.

10. Daj sobie czas na relaks przed snem – poprawi to nie tylko jakość twojego snu, ale także zmniejszy prawdopodobieństwo zgrzytania zębami.

11. Unikaj niezdrowych nawyków – udowodniono, że palenie, picie i niezdrowe odżywianie pogarsza stres, ale może także powodować różne problemy zdrowotne jamy ustnej, takie jak próchnica zębów, cuchnący oddech i choroby dziąseł.

Komentarze