Chcesz mieć zdrowe zęby i dziąsła? Upewnij się, że odpowiednio dbasz o swoje zęby oraz że twoja dieta zawiera kluczowe składniki odżywcze, które są niezbędne dla zachowania zdrowia zębów. Co jeść, żeby mieć zdrowe i piękne uzębienie?

Autor: Anna Borkowska
Dodano: 06.09.2019

Dlaczego minerały i składniki odżywcze są ważne dla zachowania zdrowia jamy ustnej?

Musisz uwzględnić minerały i składniki odżywcze w swojej diecie, aby tkanki twojego organizmu były odporne na infekcje. Obecność zbyt dużej lub zbyt małej ilości składników odżywczych może mieć szkodliwy wpływ, szczególnie na jamę ustną i zęby, i może przyczyniać się do chorób jamy ustnej i infekcji.

Jakie pokarmy mogą być szkodliwe dla moich ust i dlaczego?

Nie wszystkie produkty są dobre dla twoich zębów. Jeśli spożywasz te pokarmy, rób to z umiarem i pamiętaj o właściwej pielęgnacji jamy ustnej.

  • Węglowodany. Bakterie żywią się resztkami jedzenia w jamie ustnej i wytwarzają kwas, który powoduje próchnicę. Pokarmy zawierające węglowodany, takie jak frytki, chleb, makaron lub krakersy, mogą być tak samo szkodliwe dla naszych zębów jak cukierki.
  • Lepkie potrawy. Rodzynki, batoniki muesli, żelki, karmel, miód i syrop przyklejają się do zębów i utrudniają ślinie wymywanie cukru.
  • Słodkie przekąski. Przekąski, takie jak ciasteczka, ciasta lub inne desery, zawierają dużą ilość cukru, co może powodować próchnicę.
  • Guma i słodycze. Guma do żucia i jedzenie cukierków są bardzo szkodliwe dla twoich zębów. Podczas jedzenia cukier pokrywa zęby, co może prowadzić do powstawania ubytków.
  • Gazowane napoje bezalkoholowe. Napoje takie jak Coca-Cola zawierają wyjątkowo dużą ilość cukru. Zarówno zwykłe, jak i dietetyczne napoje gazowane zawierają również fosfor i powodują karbonatyzację, która niweluje szkliwo na zębach (powodując ich brązowienie).
  • Soki owocowe lub warzywne. Soki owocowe i warzywne kupowane w sklepie, zwykle zawierają dużo cukru, co może uszkadzać szkliwo zębów i prowadzić do próchnicy.

Co jeść, żeby mieć zdrowe zęby i dziąsła?

Wapń

Wapń jest wielkim sprzymierzeńcem naszych zębów. W całym ciele, minerał ten pomaga budować kości i zapewnia wsparcie strukturalne. W jamie ustnej, wapń pomaga utwardzić szkliwo i wzmocnić kość żuchwy.

Co jeść?

Oprócz mleka dobrym źródłem wapnia są także ser, jogurt, brokuły i łosoś.

Witamina D

Witamina D pomaga organizmowi wchłaniać wapń, jednocześnie zwiększając gęstość mineralną kości, dlatego bardzo ważne jest, aby uzyskać odpowiednią ilość witaminy D, aby w pełni wykorzystać spożycie wapnia.

Co jeść?

Twoje ciało naturalnie wytwarza witaminę D, gdy jest wystawione na działanie promieni słonecznych, ale witaminę można również znaleźć w tłustych rybach, tuńczyku w puszce i grzybach portobello. Możesz także poszukać żywności i napojów wzbogaconych witaminą D, takich jak mleko, sok pomarańczowy i płatki zbożowe.

Potas

Podobnie jak witamina D, potas poprawia gęstość mineralną kości. Współdziała również z magnezem, aby zapobiec nadmiernemu zakwaszeniu krwi, co może wypłukać wapń z kości i zębów.

Co jeść?

Owoce i warzywa o wysokiej zawartości tego minerału to banany, fasola lima, pomidory, szwajcarski chard, ziemniaki, słodkie ziemniaki, awokado i śliwki.

Fosfor

Fosfor wspomaga wapń w budowie mocnych kości i zębów.

Co jeść?

Na szczęście, fosfor znajduje się w wielu produktach spożywczych. Bogate źródła tego minerału obejmują ryby i owoce morza, takie jak przegrzebki, sardynki, dorsz, krewetki, tuńczyk i łosoś. Jeśli chcesz uzyskać fosfor z żywności pochodzenia roślinnego, włącz do swojej diety soję, soczewicę i pestki dyni. Fosfor można również znaleźć w wołowinie, wieprzowinie i serze.

Witamina K

Pomyśl o tej witaminie jako o tarczy, która pomaga blokować substancje rozkładające kość. Pomaga także twojemu ciału wytwarzać osteokalcynę – białko, które wspiera siłę kości. Niedobór witaminy K może spowolnić proces gojenia organizmu i zwiększyć prawdopodobieństwo krwawienia.

Co jeść?

Spożywanie zielonych warzyw liściastych, takich jak jarmuż i szpinak, może pomóc zwiększyć limit witaminy K. Inne wspaniałe źródła tej witaminy to pietruszka, brokuły i brukselka.

Witamina C

Witamina C wzmacnia dziąsła i tkankę miękką w jamie ustnej. Może chronić przed zapaleniem dziąseł, wczesnym stadium choroby dziąseł i może zapobiegać obluzowaniu się zębów.

Co jeść?

Włącz do swojej codziennej diety owoce cytrusowe, które są bogate w witaminę C, ale nie zapominaj, że można ją również znaleźć w ziemniakach i zielonych liściach.

Witamina A

Ta witamina pomaga utrzymać zdrowe błony śluzowe oraz zapobiega suchości w ustach.

Co jeść?

Aby mieć mocne dziąsła i zęby, włącz do swojej diety ryby, żółtka jaja i wątróbkę. Witaminę A można również znaleźć w zielonych warzywach liściastych, takich jak szpinak, jarmuż i warzywa kapustne, lub w pomarańczowych owocach takich jak morele, pomarańcze, a także w dyni, marchewce i słodkich ziemniakach. Te owoce i warzywa zawierają wysoki poziom beta-karotenu, który organizm przekształca w witaminę A.

Pytania i odpowiedzi

Co może powodować niedobór witaminy A? 

Niedobór witaminy A może powodować kruchość, zwyrodnienie gruczołów ślinowych i zwiększone ryzyko ubytków. Główną grupą dotkniętą niedoborem witaminy A są niemowlęta.

Jakie problemy z obrębie jamy ustnej może powodować niedobór witaminy B?

Niedobór witaminy B może powodować zapalenie jamy ustnej (zapalenie i ból jamy ustnej), zapalenie języka (zapalenie i ból języka) lub owrzodzenie jamy ustnej. Problemy te są bardziej powszechne u osób starszych, osób uzależnionych od alkoholu oraz osób stosujących diety wegetariańskie/wegańskie.

A co z witaminą C? 

Niedobór witaminy C może prowadzić do zapalenia dziąseł, słabego gojenia się ran, krwawienia z dziąseł i poluzowania zębów.

Czym może grozić niedobór fluoru? 

Niedobór fluoru może prowadzić do większego ryzyka ubytków, które dotykają głównie ludzi mieszkających na obszarach, w których nie ma fluoru.

Czy to prawda, że niedobór wapnia i fluoru może powodować deformacje zębów?

Niedobór wapnia i fosforu podczas ciąży może powodować deformacje kości, niepełne zwapnienie zębów, deformacje zębów oraz zwiększone ryzyko próchnicy zębów w fazie rozwojowej. Nieodpowiednie spożycie przez dzieci może doprowadzi do zmniejszenia gęstości i masy kości. Inne powikłania niedoboru wapnia i fosforu obejmują ruchliwość zębów, przedwczesną utratę zębów i zmniejszoną wytrzymałość kości szczęki.

Podsumowanie

1. Minerały i składniki odżywcze są niezwykle ważne dla zachowania zdrowia jamy ustnej.

2. Obecność zbyt dużej lub zbyt małej ilości składników odżywczych może mieć szkodliwy wpływ, szczególnie na jamę ustną i zęby, i może przyczyniać się do chorób jamy ustnej i infekcji.

3. Nie wszystkie produkty są dobre dla naszych zębów.

4. Pokarmy zawierające węglowodany, takie jak frytki, chleb, makaron lub krakersy, mogą być tak samo szkodliwe dla naszych zębów jak cukierki.

5. Rodzynki, batoniki muesli, żelki, karmel, miód i syrop przyklejają się do zębów i utrudniają ślinie wymywanie cukru.

6. Przekąski, takie jak ciasteczka, ciasta lub inne desery, zawierają dużą ilość cukru, co może powodować próchnicę.

7. Zarówno zwykłe, jak i dietetyczne napoje gazowane zawierają fosfor i powodują karbonatyzację, która niweluje szkliwo na zębach (powodując ich brązowienie).

8. Żeby mieć zdrowe dziąsła i zęby należy włączyć do swojej codziennej diety wapń.

9. Wapń jest wielkim sprzymierzeńcem naszych zębów – pomaga utwardzić szkliwo i wzmocnić kość żuchwy.

10. Witamina D pomaga organizmowi wchłaniać wapń, jednocześnie zwiększając gęstość mineralną kości.

11. Podobnie jak witamina D, potas poprawia gęstość mineralną kości.

12. Fosfor wspomaga wapń w budowie mocnych kości i zębów.

13. Witamina C wzmacnia dziąsła i tkankę miękką w jamie ustnej.

14. Niedobór witaminy A może powodować kruchość, zwyrodnienie gruczołów ślinowych i zwiększone ryzyko ubytków.

15. Niedobór witaminy B może powodować zapalenie jamy ustnej, zapalenie języka lub owrzodzenie jamy ustnej.

16. Niedobór witaminy C może prowadzić do zapalenia dziąseł, słabego gojenia się ran, krwawienia z dziąseł i poluzowania zębów.

Komentarze