Jeśli cierpisz z powodu gazów, wzdęć, zgagi, nudności, zaparć lub biegunki, nie jesteś sam. Problemy trawienne dokuczają wielu osobom. Jak w naturalny sposób poprawić swoje trawienie?

Autor: Anna Borkowska
Dodano: 12.07.2019

Najczęstsze problemy związane z przewodem pokarmowym to biegunka, zaparcia, zespół jelita drażliwego, nieswoiste zapalenie jelit i zgaga. Mogą one być spowodowane wieloma czynnikami, takimi jak niezdrowy styl życia, złe odżywianie, wrażliwość na pokarm, a nawet infekcja. Na szczęście, istnieje wiele sposobów na poprawę działania układu trawiennego.

Jak poprawić swoje trawienie?

Oto 10 najlepszych sposobów na naturalną poprawę trawienia:

1. Dodaj probiotyki do swojego codziennego menu

Probiotyki to szczepy korzystnych bakterii, które żyją w naszym układzie pokarmowym. Te mikroskopijne „owady” żyją w naszych jelitach, gdzie wytwarzają witaminy i krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które odżywiają i pielęgnują inne pożyteczne bakterie, są niepatogenne (nie powodujące chorób) i bezpośrednio przyczyniają się do utrzymania zdrowej flory jelitowej (wspólnota bakterii w jelitach). Bakterie te pomagają w trawieniu (rozkładając pokarmy, które jesz), zapobiegają infekcjom i eliminują przewlekłe stany zapalne.

Możesz uzyskać więcej probiotyków, przyjmując suplementy lub jedząc surową, fermentowaną żywność, taką jak:

  • kefir
  • jogurt
  • kiszona kapusta
  • kimchi
  • kombucha

2. Zmień swoje nawyki żywieniowe

Sposób, w jaki jesz, ma duży wpływ na działanie twojego układu pokarmowego. Zmieniając kilka swoich nawyków żywieniowych, możesz znacznie poprawić swoje trawienie.

  1. Jedz w spokojnym otoczeniu i skup się na jedzeniu.
  2. Wyłącz telewizor i telefon, aby w pełni skupić się na spożywanym posiłku. Przyjrzyj się temu, jak twoje jedzenie wygląda, smakuje, pachnie i poczuj je dokładnie w ustach.
  3. Staraj się nie jeść, gdy jesteś zdenerwowany lub masz zły nastrój. Twój mózg i przewód pokarmowy są ze sobą połączone, więc te uczucia mogą wpłynąć na pracę układu trawiennego.
  4. Pamiętaj, aby dokładnie przeżuwać każdy kęs pokarmu przed jego połknięciem. Przeżuwanie pokarmu i rozbijanie go na mniejsze cząstki jest niezbędnym, ale często pomijanym etapem trawienia. Im bardziej będziesz żuć jedzenie, tym lepiej zostanie ono rozbite, co pomoże w procesie trawienia. Dzieje się tak, ponieważ mechaniczne rozbicie żywności jest uważane za pierwszą fazę trawienia. Im mniejsze cząstki, tym łatwiejsze jest przemieszczanie się pokarmu przez przełyk. Podczas przeżuwania pokarmu z gruczołów w ustach uwalniana jest ślina, a następnie rozpoczyna się chemiczne trawienie pokarmu, zanim dotrze on do żołądka. Ponadto, obecność śliny powoduje, że żołądek wytwarza kwas i własne enzymy trawienne.

3. Pozostań dobrze nawodniony

Woda jest niezwykle ważna dla trawienia. Potrzebujemy wody do trawienia pokarmów stałych i właściwego wchłaniania składników odżywczych. Bez wody spada wydajność całego ciała, co może doprowadzić do odwodnienia i obniżenia ciśnienia krwi, co może powodować zaparcia. Pij wystarczająco dużo wody każdego dnia. Przeciętny człowiek powinien dążyć do konsumpcji około 2 litrów wody (lub innych płynów bez kofeiny) dziennie. Ale musisz pić ją między posiłkami, a nie wraz posiłkami, aby uniknąć rozcieńczania kwasu żołądkowego, który jest niezbędny dla optymalnego trawienia.

4. Przejdź na zdrową dietę

Nadmiar toksyn może być przyczyną problemów trawiennych, powodując biegunkę lub zaparcia. Wyeliminowanie pokarmów, które powodują stan zapalny w organizmie, a jednocześnie zastąpienie ich pełnymi, odżywczymi i bogatymi w składniki odżywcze produktami spożywczymi, jest jednym z najlepszych sposobów na zresetowanie układu trawiennego.

Porzuć sztuczne substancje słodzące

Wykazano, że drastycznie zmieniają one bakterie jelitowe, które, jak już wiemy, są bardzo ważną częścią zdrowego trawienia i ogólnego stanu zdrowia.

Jedz mniej przetworzonej żywności

Tego typu pokarmy wydają się być pustymi kaloriami o niewielkiej lub zerowej wartości odżywczej i często są pełne rafinowanych cukrów, sztucznych aromatów, barwników i konserwantów, które powodują szkody dla naszych nerek i wątroby.

Wyeliminuj gluten ze swojej diety

Gluten jest powszechnym alergenem i składnikiem drażniącym jelita (nawet u osób bez alergii na gluten).

Wybierz produkty o wysokiej zawartości błonnika, takie jak:

  • warzywa
  • owoce
  • orzechy i nasiona
  • pełne ziarna
  • fasola i soczewica

5. Zacznij swój dzień od napoju detoksykującego

Szklanka ciepłej wody z cytryną może pomóc w rozpoczęciu trawienia, wypłukaniu toksyn z organizmu i umieszczeniu jelit na właściwym torze. Jeśli cierpisz na refluks lub wzdęcia, spróbuj pić ekologiczny ocet jabłkowy przed posiłkami, aby stymulować trawienie. 1/2 łyżeczki octu wymieszaj z małą ilością wody i pij przed posiłkami.

6. Włącz do swojej diety prawdziwy, domowy rosół

Domowy, długo gotowany rosół jest uważany w wielu tradycyjnych kulturach za eliksir zdrowia. Jest bogaty w glicynę, L-glutaminę, kolagen i żelatynę, które wspomagają trawienie, leczą wyściółkę jelit i mogą zmniejszać zapalenie jelit. Wypij filiżankę takiego rosołu dziennie i używaj go jako bazy podczas przygotowywania domowych zup i sosów.

7. Porzuć złe nawyki, takie jak palenie, nadmiar kofeiny i alkoholu

Alkohol, kawa i papierosy mogą zakłócać funkcjonowanie układu pokarmowego i prowadzić do problemów takich jak wrzody żołądka i zgaga.

8. Walcz ze stresem

Zbyt duży stres lub niepokój może zaburzyć pracę twojego systemu trawiennego. Znajdź działania zmniejszające stres, które lubisz i regularnie je praktykuj.

9. Uzyskaj fachową poradę lekarską

Niektóre leki lub problemy medyczne mogą zakłócać sprawne trawienie. Jeśli wykluczyłeś inne problemy, ale nadal masz objawy, powiedz o tym lekarzowi. Przynieś ze sobą na wizytę listę wszystkich przyjmowanych leków. Może to pomóc w zlokalizowaniu źródła problemu.

10. Po posiłku wybierz się na krótki spacer

Regularne spacery lub ćwiczenia mogą poprawić przepływ krwi w organizmie i pomagają w perystaltyce (falowe skurcze, które poruszają trawione pokarmy wzdłuż jelita), co zmniejsza ryzyko zaparć. Ćwiczenia mogą również pomóc utrzymać zdrową wagę, która jest korzystna dla zdrowia układu pokarmowego.

Pytania i odpowiedzi

Dlaczego należy unikać jedzenia, gdy jesteśmy zestresowani?

Kiedy jesteśmy zestresowani, nasze ciała przechodzą w tryb walki lub ucieczki. Oznacza to, że organizm wyłącza procesy trawienne, aby skierować energię do mózgu i mięśni, żeby zareagować na stresującą sytuację.

Czy da się jakoś z tym walczyć?

Kiedy jesteśmy niespokojni lub zestresowani, mamy tendencję do oddychania przez nasze usta, co aktywuje nasz współczulny układ nerwowy. Oddychanie przez nos działa odwrotnie – wprowadza nas w tryb przywspółczulny (odpoczynek i trawienie). Spróbuj zamknąć oczy i wziąć przez nos trzy głębokie oddechy przed jedzeniem.

O czym jeszcze należy pamiętać?

Jedz zgodnie z harmonogramem. Regularne spożywanie posiłków i przekąsek, może pomóc w utrzymaniu prawidłowego układu trawiennego. Staraj się zjadać śniadanie, obiad, kolację i przekąski o tej samej porze każdego dnia.

Podsumowanie

1. Najczęstsze problemy związane z przewodem pokarmowym to biegunka, zaparcia, zespół jelita drażliwego, nieswoiste zapalenie jelit i zgaga.

2. Mogą one być spowodowane wieloma czynnikami, takimi jak niezdrowy styl życia, złe odżywianie, wrażliwość na pokarm, a nawet infekcja.

3. Na szczęście, istnieje wiele sposobów na poprawienie działania układu trawiennego.

4. Żeby polepszyć swoje trawienie, warto włączyć do diety probiotyki.

5. Bakterie te pomagają w trawieniu, zapobiegają infekcjom i eliminują przewlekłe stany zapalne.

6. Możemy uzyskać więcej probiotyków, przyjmując suplementy lub jedząc surową, fermentowaną żywność, taką jak: kefir, jogurt, kiszona kapusta, kimchi i kombucha.

7. Sposób, w jaki jemy, ma duży wpływ na działanie naszego układu pokarmowego.

8. Należy pamiętać, żeby jeść w spokojnym otoczeniu i skupić się na jedzeniu, starać się nie jeść, gdy jesteśmy zdenerwowani lub mamy zły nastrój i pamiętać, aby dokładnie przeżuwać każdy kęs pokarmu przed jego połknięciem.

9. Niezwykle ważne jest również odpowiednie nawodnienie.

10. Przeciętny człowiek powinien dążyć do konsumpcji około 2 litrów wody (lub innych płynów bez kofeiny) dziennie.

11. Wodę należy pić między posiłkami, a nie wraz posiłkami, aby uniknąć rozcieńczania kwasu żołądkowego, który jest niezbędny dla optymalnego trawienia.

12. Wyeliminowanie pokarmów, które powodują stan zapalny w organizmie, a jednocześnie zastąpienie ich pełnymi, odżywczymi i bogatymi w składniki odżywcze produktami spożywczymi, jest jednym z najlepszych sposobów na zresetowanie układu trawiennego.

13. Konieczne jest również ograniczenie spożycia kawy i alkoholu oraz zaprzestanie palenia papierosów, które mogą zakłócać funkcjonowanie układu pokarmowego i prowadzić do problemów takich jak wrzody żołądka i zgaga.

14. Należy też pamiętać o codziennej dawce ruchu.

15. Regularne spacery lub ćwiczenia mogą poprawić przepływ krwi w organizmie i pomagają w perystaltyce, co zmniejsza ryzyko zaparć.

16. Ćwiczenia mogą również pomóc utrzymać zdrową wagę, która jest korzystna dla zdrowia układu pokarmowego.

Komentarze