Liczne badania wykazały, że istnieje związek między długotrwałym stresem a otyłością. Przewlekły stres może prowadzić do przejadania się i spożywania pokarmów, które zawierają dużo tłuszczu, cukru i kalorii, co z kolei może się przyczynić do zwiększenia masy ciała. W jaki sposób stres może doprowadzić do przejadania się?

Autor: Anna Borkowska
Dodano: 19.05.2019

Krótkotrwały stres i przewlekły stres

Podczas gdy krótkotrwały stres może spowodować utratę apetytu, przewlekły stres może mieć odwrotny skutek. Krótkotrwały stres powoduje, że mózg wytwarza hormon tłumiący apetyt – kortykoliberynę (hormon uwalniający kortykotropinę). Sygnały są również wysyłane do nadnerczy, co powoduje wytwarzanie adrenaliny, tymczasowo tłumiąc potrzebę jedzenia.

Długotrwały stres, działa zupełnie inaczej, ponieważ powoduje uwalnianie hormonu zwanego kortyzolem. Hormon ten zwiększa apetyt, a jeśli stres nie mija, poziomy kortyzolu i apetytu pozostają na wysokim poziomie.

Badania nad stresem i otyłością

Jedno z badań przeprowadzonych przez naukowców z University College London (UCL) na grupie ponad 2500 mężczyzn i kobiet, dotyczyło związku między stężeniem kortyzolu we włosach a BMI i obwodem talii. Dane były rejestrowane przez cztery lata.

Prowadząca badania Sarah Jackson odkryła wraz ze swoim zespołem, że wyższy poziom kortyzolu we włosach był związany z większymi obwodami talii i wyższymi wskaźnikami BMI. Osoby, u których BMI wynosiło 30 lub więcej, a zatem były klasyfikowane jako otyłe, miały szczególnie wysoki poziom kortyzolu we włosach. Ponadto, analiza retrospektywna w okresie 4 lat, wykazała dodatni związek między poziomem kortyzolu we włosach a utrzymywaniem się otyłości w czasie.

W brytyjskim badaniu naukowcy odkryli, że osoby, które miały wysoki poziom kortyzolu w odpowiedzi na stres, miały większą skłonność do spożywania niezdrowych przekąsek niż osoby, które miały niski poziom kortyzolu w odpowiedzi na stres.

Badania na zwierzętach

Wiele badań na zwierzętach sugeruje, że stres wpływa na ich preferencje żywieniowe. Gdy osobnicy stają się zestresowani fizycznie lub emocjonalnie, preferują pokarmy bogate w tłuszcz i cukier. Pokarmy te wydają się hamować aktywność mózgu, która bierze udział w przetwarzaniu stresu i lęku, co ma wpływ na przeciwdziałanie tym emocjom. Oprócz przejadania się, stres może również prowadzić do problemów ze snem, zmniejszonej motywacji do ćwiczeń i zwiększonego spożycia alkoholu – wszystkich czynników, które zwiększają prawdopodobieństwo zwiększenia masy ciała.

Pytania i odpowiedzi

W jaki sposób można przeciwdziałać stresowi?

Głównym krokiem, jaki możemy podjąć, jeśli uznamy, że ​​stres zwiększył poziom naszego głodu, a tym samym obwód naszej talii, jest wyeliminowanie pokarmów o dużej zawartości tłuszczu i cukru oraz podjęcie działań mających na celu przeciwdziałanie stresowi, takich jak np. joga lub medytacja.

Czy pomocne mogą się okazać ćwiczenia?

Kiedy człowiek energicznie ćwiczy, poziom kortyzolu wzrasta, choć tylko w krótkim okresie czasu. Z drugiej strony, lekkie ćwiczenia zmniejszają poziom kortyzolu.

A co z medytacją?

Wiele badań wykazało, że medytacja może zmniejszyć stres. Może również zmotywować ludzi do większej czujności dotyczącej żywności.

Czy wsparcie również ma znaczenie?

Bycie wspieranym przez przyjaciół i rodzinę, wydaje się być korzystne w przeciwdziałaniu stresowi, a badania wykazały, że osoby pracujące w typowo stresujących środowiskach, takich jak oddziały ratunkowe, są znacznie mniej narażone na problemy ze zdrowiem psychicznym, jeśli otrzymują wsparcie ze swojego otoczenia.

Podsumowanie

1. Liczne badania wykazały, że istnieje związek między długotrwałym stresem a otyłością.

2. Podczas gdy krótkotrwały stres może spowodować utratę apetytu, przewlekły stres może mieć odwrotny skutek.

3. Krótkotrwały stres powoduje, że mózg wytwarza hormon tłumiący apetyt – kortykoliberynę (hormon uwalniający kortykotropinę).

4. Sygnały są również wysyłane do nadnerczy, co powoduje wytwarzanie adrenaliny, tymczasowo tłumiąc potrzebę jedzenia.

5. Długotrwały stres, działa zupełnie inaczej, ponieważ powoduje uwalnianie hormonu zwanego kortyzolem.

6. Hormon ten zwiększa apetyt, a jeśli stres nie mija, poziomy kortyzolu i apetytu pozostają na wysokim poziomie.

7. Głównym krokiem, jaki możemy podjąć, jeśli uznamy, że ​​stres zwiększył poziom naszego głodu, a tym samym obwód naszej talii, jest wyeliminowanie pokarmów o dużej zawartości tłuszczu i cukru.

8. Niezwykle ważne jest również podjęcie działań mających na celu przeciwdziałanie stresowi, takich jak np. joga lub medytacja.

9. Bycie wspieranym przez przyjaciół i rodzinę, również wydaje się być korzystne w przeciwdziałaniu stresowi.

10. Oprócz przejadania się, stres może prowadzić do problemów ze snem, zmniejszonej motywacji do ćwiczeń i zwiększonego spożycia alkoholu – wszystkich czynników, które zwiększają prawdopodobieństwo zwiększenia masy ciała.

Komentarze