Pochodząca od sanskryckiego słowa „yuji”, czyli jarzmo lub związek, joga jest starożytną praktyką łączącą umysł i ciało. Zawiera ćwiczenia oddechowe, medytację i pozy mające na celu zrelaksowanie umysłu i zmniejszenie stresu. Mówi się, że uprawianie jogi przynosi wiele korzyści zarówno dla zdrowia psychicznego, jak i fizycznego. Ale czy joga może również pozytywnie oddziaływać na nasz wzrok?

Autor: Anna Borkowska
Dodano: 02.07.2019

Czy wiedziałeś, że…?

Poza kilkoma chorobami, takimi jak jaskra i zaćma, które występują z powodu infekcji bakteryjnych, wiele zaburzeń oka jest związanych z nieprawidłowym funkcjonowaniem mięśni oczu, które mogą być spowodowane przewlekłym napięciem psychicznym i emocjonalnym. Niektóre techniki jogi mogą pomóc złagodzić stany takie jak krótkowzroczność i hipermetropia, spowodowane zaburzeniami mięśni oka.

Niektóre ćwiczenia jogi są tak proste, jak mruganie, ale są one w rzeczywistości potężnym narzędziem dla poprawy naszego wzroku i mogą sprawić, że nasze oczy będą zdrowsze i silniejsze. Regularne wykonywanie poniższych ćwiczeń oczu pomoże nam zrelaksować wzrok i poprawić ogólne funkcjonowanie naszych oczu.

Według raportu opublikowanego przez American Academy of Ophthalmology, do roku 2050, 49,8% ludności świata będzie cierpieć z powodu krótkowzroczności. Praktykuj te ćwiczenia jogi przez 10-15 minut każdego dnia i miej oczy zdrowe i wolne od jakichkolwiek komplikacji.

Uwaga: Przed rozpoczęciem ćwiczeń zaleca się kilkakrotne spryskanie oczu zimną wodą. Pamiętaj, aby podczas sesji trzymać głowę i kręgosłup prosto.

Palming

  1. Usiądź w cichym pomieszczeniu z zamkniętymi oczami i weź kilka głębokich oddechów, aby się zrelaksować.
  2. Potrzyj energicznie dłonie, aż staną się ciepłe i delikatnie połóż je na powiekach.
  3. Poczuj ciepło dłoni i rozluźnij mięśnie oczu.
  4. Twoje oczy są skąpane w kojącej ciemności.
  5. Pozostań w tej pozycji, dopóki ciepło z rąk nie zostanie całkowicie pochłonięte przez oczy.
  6. Opuść ręce z zamkniętymi oczami.
  7. Ponownie potrzyj dłonie i powtórz to samo co najmniej trzy razy.

Szybkie mruganie

  1. Usiądź wygodnie z otwartymi oczami.
  2. Szybko mrugaj około 10 razy.
  3. Zamknij oczy i zrelaksuj się na 20 sekund, zwracając uwagę na swój oddech.
  4. Powtórz to ćwiczenie około pięciu razy.

Patrzenie do przodu i na boki

  1. Usiądź z nogami wyprostowanymi przed sobą.
  2. Ułóż lewą dłoń w pięść i umieść ją na lewym kolanie, upewniając się, że kciuk jest skierowany w górę.
  3. Spójrz na punkt prosto przed sobą, na poziomie oczu.
  4. Oddychając, skup oczy na lewym kciuku.
  5. Wydychając powietrze, skup się na punkcie przed sobą, na poziomie oczu.
  6. Powtórz ten sam proces za pomocą prawego kciuka.
  7. Zamknij oczy i odpocznij.

Patrzenie obrotowe

  1. Usiądź z nogami wyprostowanymi przed sobą.
  2. Połóż lewą rękę na lewym kolanie.
  3. Przytrzymaj prawą pięść nad prawym kolanem z kciukiem skierowanym do góry. Trzymaj łokieć prosto.
  4. Trzymając głowę nieruchomo, skup oczy na kciuku.
  5. Zatocz koło kciukiem, trzymając łokieć prosto.
  6. Powtórz to ćwiczenie pięć razy każdy w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara i przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.
  7. Powtórz ten proces za pomocą lewego kciuka.
  8. Zamknij oczy i odpocznij.

Podczas tego ćwiczenia przestrzegaj następującego wzoru oddychania:

  1. Wdech podczas wykonywania górnego łuku koła.
  2. Wydech podczas wykonywania niższego łuku.

Patrzenie na czubek nosa

  1. Usiądź w pozie ze skrzyżowanymi nogami.
  2. Podnieś prawe ramię prosto bezpośrednio przed nosem.
  3. Układając prawą rękę w pięść, trzymaj kciuk skierowany do góry.
  4. Skup oczy na czubku kciuka.
  5. Teraz zginaj ramię i stopniowo doprowadzaj kciuk do czubka nosa, cały czas mając oczy skupione na czubku kciuka.
  6. Pozostań w tej pozycji przez chwilę, trzymając kciuk na czubku nosa i skupiając oczy.
  7. Kontynuując patrzenie na czubek kciuka, stopniowo wyprostuj ramię.
  8. Wykonaj co najmniej pięć powtórzeń.

Blisko-daleko

  1. Stań lub usiądź przy otwartym oknie z wyraźnym widokiem na horyzont. Trzymaj ręce przy sobie.
  2. Skup się na czubku nosa przez 5-10 sekund.
  3. Patrz przez 5-10 sekund na horyzont.
  4. Powtórz ćwiczenie około 10-20 razy.
  5. Zamknij i rozluźnij oczy.

Przestrzegaj następującego wzoru oddychania:

  1. Wdech podczas patrzenia blisko.
  2. Wydech podczas patrzenia daleko.

Po wykonaniu wszystkich powyższych ćwiczeń, należy położyć się na kilka minut w Shavasanie (pozycja martwego ciała) i całkowicie się zrelaksować. Oddychaj delikatnie i normalnie, i nie stawiaj oporu żadnym myślom ani odczuciom.

Ważne!

Praktykowanie jogi pomaga rozwijać ciało i umysł, ale nie zastępuje medycyny. Istotne jest, aby uczyć się i praktykować jogę pod okiem wytrenowanego nauczyciela jogi. W przypadku jakiegokolwiek stanu zdrowia, ćwicz jogę tylko po konsultacji z lekarzem i nauczycielem jogi.

Pytania i odpowiedzi

Jakie problemy z oczami można załagodzić dzięki jodze?

Oczy mają swoje mięśnie, które tak samo, jak wszystkie inne mięśnie, potrzebują regularnych ćwiczeń. Joga zapewnia serię ćwiczeń, które poprawiają funkcjonowanie wzroku i pomagają przezwyciężyć różne problemy związane z oczami, takie jak:

  1. Krótkowzroczność (miopia)
  2. Dalekowzroczność (hipermetropia)
  3. Różne inne zaburzenia związane ze wzrokiem

Do kogo jest skierowana joga oczu?

Ćwiczenia jogiczne mogą nam pomóc rozluźnić nasze oczy i utrzymać ostrość wzroku. Ćwiczenia te są przeznaczone dla osób, które mają ogólnie zdrowe oczy, ale cierpią na zmęczenie oczu, często z powodu intensywnego korzystania z komputera. Osoby z uprzednio zdiagnozowanymi chorobami oczu, takimi jak jaskra, zwyrodnienie plamki żółtej, choroba oczu lub inna infekcja, przed wykonaniem tych ćwiczeń, powinny skonsultować się z lekarzem.

Dlaczego warto praktykować jogę oczu?

Jeśli chcesz ochronić się przed niewyraźnym widzeniem w przyszłości, wykonuj jogę oczu tak często, jak to możliwe.

Podsumowanie

1. Uprawianie jogi przynosi wiele korzyści zarówno dla zdrowia psychicznego, jak i fizycznego.

2. Joga może również pozytywnie oddziaływać na nasz wzrok.

3. Oczy mają swoje mięśnie, które tak samo, jak wszystkie inne mięśnie, potrzebują regularnych ćwiczeń.

4. Joga zapewnia serię ćwiczeń, które poprawiają funkcjonowanie wzroku i pomagają przezwyciężyć różne problemy związane z oczami, takie jak: krótkowzroczność, dalekowzroczność oraz różne inne zaburzenia związane ze wzrokiem.

5. Ćwiczenia jogi są tak proste, jak mruganie, ale są one w rzeczywistości potężnym narzędziem dla poprawy naszego wzroku i mogą sprawić, że nasze oczy będą zdrowsze i silniejsze.

6. Regularne wykonywanie ćwiczeń oczu pomoże nam zrelaksować wzrok i poprawić ogólne funkcjonowanie naszych oczu.

7. Ćwiczenia te są przeznaczone dla osób, które mają ogólnie zdrowe oczy, ale cierpią na zmęczenie oczu, często z powodu intensywnego korzystania z komputera.

8. Osoby z uprzednio zdiagnozowanymi chorobami oczu, takimi jak jaskra, zwyrodnienie plamki żółtej, choroba oczu lub inna infekcja, przed wykonaniem tych ćwiczeń, powinny skonsultować się z lekarzem.

9. Według raportu opublikowanego przez American Academy of Ophthalmology, do roku 2050, 49,8% ludności świata będzie cierpieć z powodu krótkowzroczności.

10. Jeśli chcemy ochronić się przed niewyraźnym widzeniem w przyszłości, powinniśmy wykonywać jogę oczu tak często, jak to możliwe.

Komentarze