To dzięki naszym oczom możemy podziwiać otaczający nas świat i prawidłowo w nim funkcjonować, dlatego warto jak najwcześniej podjąć odpowiednie kroki niezbędne dla utrzymania dobrego wzroku. Jak prawidłowo dbać o wzrok? Co zrobić, by służył nam jak najdłużej? O czym trzeba pamiętać, a czego należy się wystrzegać?

Autor: Anna Borkowska
Dodano: 27.03.2019

Większość z nas uważa wzrok za coś “oczywistego”, ale wyobraźmy sobie, że nie możemy patrzeć na swoją rodzinę lub nawet bezpiecznie poruszać się po domu. Jest wiele rzeczy, które możemy zrobić, aby dbać o swoje oczy. Na przykład, dobrze zbilansowana dieta może chronić nas przed związanym z wiekiem zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD) – główną przyczyną ślepoty u osób starszych.

Jak jeszcze możemy dbać o wzrok?

1. Rzuć palenie

Palenie papierosów zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia zaćmy, uszkodzenia nerwu wzrokowego i zwyrodnienia plamki żółtej (AMD), oraz wielu innych problemów medycznych. Nałóg ten jest więc równie zły dla naszego wzroku, jak i dla reszty naszego ciała. Badania pokazują, że palacze papierosów są nawet czterokrotnie bardziej narażeni na oślepienie z powodu AMD niż osoby niepalące. Co więcej, ryzyko to utrzymuje się nawet do dziesięciu lat po zaprzestaniu palenia.

2. Wykonuj regularne badania wzroku

Każdy potrzebuje regularnego badania oczu, nawet małe dzieci. Dzieci powinny przejść badanie wzroku co rok, z kolei u dorosłych wskazane jest wykonywanie badań oka co 3 lata. Umów się na wizytę u okulisty, jeśli masz świąd, obrzęk, opuchnięcie, zaczerwienienie lub podrażnienie wokół oka lub powieki. Skontaktuj się z lekarzem, jeśli dokucza ci niewyraźne widzenie lub zauważyłeś w ostatnim czasie postępującą utratę wzroku. Te stany mogą być objawami różnych chorób oczu.

3. Zainwestuj w okulary korekcyjne

Wielogodzinna praca przy komputerze może osłabić nasz wzrok. Zapytaj swojego okulistę o specjalne okulary korekcyjne do pracy przy ekranie. Zbyt długie wpatrywanie się w ekran komputera lub telefonu, może spowodować: zmęczenie oczu, rozmyty obraz, wysuszenie oczu, bóle głowy, ból szyi, pleców i ramion. Podczas pracy przy komputerze zachowaj odległość co najmniej 30 centymetrów od ekranu.

4. Noś okulary przeciwsłoneczne

Kiedy wychodzisz na zewnątrz, noś okulary przeciwsłoneczne, które ochronią twój wzrok przed promieniowaniem ultrafioletowym. Zmniejszenie ekspozycji na światło ultrafioletowe zapobiegnie uszkodzeniom spowodowanym światłem słonecznym. Wybierz okulary, które blokują od 99% do 100% promieni UVA i UVB. Soczewki z osłoną pomagają chronić oczy z boku. Spolaryzowane soczewki zmniejszają odblaski podczas jazdy samochodem. Latem, ogranicz swój czas na świeżym powietrzu między godz. 10:00 a 14:00, zwłaszcza jeśli masz już chorobę oczu. W miesiącach letnich, światło słoneczne uderza w ziemię pod mniejszym kątem i jest bardziej intensywne, szczególnie w południe.

5. Noś okulary ochronne

Noś okulary ochronne podczas pracy w warunkach przemysłowych lub przy użyciu elektronarzędzi i podczas uprawiania sportu. Obrażenia oczu powodujące utratę wzroku lub ślepotę, mogą również wystąpić podczas pracy w powietrzu lub przy niebezpiecznych materiałach.

6. Wysypiaj się

Zadbaj o odpowiednią ilość snu, aby twoje oczy były wypoczęte i odpowiednio nawilżone.

7. Pamiętaj o zdrowym odżywianiu i regularnych ćwiczeniach

Utrzymuj prawidłową wagę, pamiętaj o zdrowym odżywianiu i regularnie ćwicz, aby zapobiec cukrzycy i chorobom oczu związanym z cukrzycą oraz ślepocie. Dobrze zbilansowana dieta zmniejsza również prawdopodobieństwo otyłości i związanych z nią chorób, takich jak choroby układu sercowo-naczyniowego oraz nowotwory. Jeśli chorujesz na cukrzycę, starannie ją kontroluj, aby zapobiec retinopatii cukrzycowej, która może prowadzić do ślepoty.

Jedz chude mięso, niskotłuszczowy nabiał, dużo świeżych owoców i warzyw, orzechy i produkty pełnoziarniste. Używaj tłuszczów pochodzącymi z roślin takich jak olej rzepakowy, oleje z orzechów lub oliwa z oliwek. Niektóre pokarmy i napoje, które mogą zapobiegać chorobom oczu, obejmują: zieloną herbatę, sok z marchwi, surowe marchewki, pomidory, brzoskwinie, papaję, mango, czosnek, szpinak, indyka, kurczaka, orzechy, nasiona słonecznika i jogurt. Produkty te zawierają witaminy, minerały i inne związki chemiczne, które mogą pomóc utrzymać zdrowe oczy.

8. Zadbaj o odpowiednie nawodnienie

Pij dużo wody, aby uniknąć odwodnienia, które może uszkodzić oczy.

9. Unikaj pocierania oczu

Jeśli twoje oczy swędzą lub są zmęczone, użyj kropli do oczu, które imitują ludzkie łzy. Ich zadaniem jest nawilżenie powierzchni oka oraz zniwelowanie niektórych podrażnień wywołanych suchością powierzchni oka.

10. Nie siedź zbyt blisko telewizora

Podczas oglądania telewizji zachowaj odległość co najmniej 2m.

Pytania i odpowiedzi

Jak mogę utrzymać zdrowe oczy, jeśli muszę uczyć się każdego dnia przy komputerze?

Usiądź we właściwej pozycji i odwracaj wzrok na jedną minutę po każdych dwudziestu minutach nauki, aby rozluźnić oczy.

Jak dokładne są aplikacje do badania oczu na smartfonie?

Pomimo wielu zapewnień, nie ma „aplikacji” do kompleksowego badania oczu. W rzeczywistości, ponad połowa ich użytkowników kwestionuje ich niezawodność i dokładność. Podczas gdy twórcy takich aplikacji zapewniają, że tego typu narzędzia mogą ocenić wzrok lub pomóc w dopasowaniu okularów i soczewek kontaktowych, mogą one dostarczać niedokładnych lub mylących informacji. Jest to bardzo szkodliwe, ponieważ sprawia, że pacjenci opóźniają podstawowe badania, które mogłyby uratować im wzrok. Chociaż testy online mają na celu zaoszczędzenie czasu pacjentów, w rzeczywistości są one stratą czasu, ponieważ powodują opóźnienie w zapobieganiu i diagnozowaniu chorób oka, co może przyczynić się do postępującego uszkodzenia wzroku oraz droższego i intensywniejszego leczenia w przyszłości.

Czy urządzenia cyfrowe mogą powodować uszkodzenia wzroku?

Stałe korzystanie z ekranów cyfrowych zwiększa ryzyko zespołu suchego oka, zmęczenia oczu i zmęczenia z powodu nadmiernej ekspozycji na światło niebieskie – wysokoenergetyczne światło widzialne emitowane przez urządzenia cyfrowe, takie jak komputery, laptopy, tablety i telefony komórkowe. Inne problemy zdrowotne związane z nadużywaniem urządzeń cyfrowych, to problemy ze snem, niewyraźne widzenie, bóle głowy i szyi oraz ból ramion.

Czy długotrwała ekspozycja na słońce może uszkodzić moje oczy?

Tak. Podczas ekspozycji na działanie światła słonecznego, należy chronić oczy przed promieniowaniem UV, które może zwiększając ryzyko niektórych chorób oczu, takich jak zaćma i zwyrodnienie plamki żółtej (AMD). Niezwykle ważne jest noszenie ich bez względu na porę roku, ponieważ promienie UV-A i UV-B docierają do oczu bezpośrednio ze słońca lub poprzez odbicie od otoczenia, takiego jak śnieg, woda, piasek, a nawet beton.

Czy mogę nosić soczewki kontaktowe dłużej, aby zaoszczędzić pieniądze?

Wielu lekarzy zaleca natychmiastowe zaprzestanie tej praktyki. Złamanie zasad właściwego noszenia i pielęgnacji soczewek kontaktowych, może zagrażać naszemu widzeniu.

Czym jest zespół suchego oka?

Zespół suchego oka to stan, który zmienia jakość lub ilość łez, które wyciekają z naszych oczu. Łzy te składają się z trzech różnych warstw, które utrzymują oczy odżywione i odpowiednio nawilżone. Jeśli cokolwiek zmieni równowagę w tych trzech warstwach, łzy zaczną wysychać, co z kolei spowoduje, że oczy staną się opuchnięte i podrażnione. Stan ten powiązano z wiekiem, zażywaniem niektórych leków i czynnikami środowiskowymi.

Komentarze