Stawy (łac. articulatio) to ruchome połączenia między kośćmi w ciele, które łączą układ kostny w funkcjonalną całość. Stawy i otaczające je struktury pozwalają nam zginać łokcie i kolana, poruszać biodrami, wyginać plecy, odwracać głowę i machać palcami. Maź stawowa, zwana również płynem maziowym, to substancja mająca za zadanie zmniejszać tarcie w stawach poprzez smarowanie powierzchni chrząstek. Jednak wraz z upływem czasu, następuje ścieranie się chrząstki stawowej, które powoduje zużycie stawów, co może doprowadzić do ich zapalenia. Na szczęście, istnieje wiele naturalnych i prostych sposobów, aby utrzymać nasze stawy w zdrowiu.

Autor: Anna Borkowska
Dodano: 27.03.2019

1. Utrzymuj zdrową wagę

Nadwaga nie tylko skraca nam życie, ale też nadmiernie obciąża organizm – powoduje problemy z kręgosłupem i uszkodzenie stawów, co może prowadzić do ich bólu. Jak wynika z badań, każde utracone pól kilograma, przyczynia się do czterokrotnego zmniejszenia sił obciążających kolano.

2. Regularnie ćwicz

Wiele osób z zapaleniem stawów unika regularnej aktywności fizycznej lub ćwiczeń, ponieważ obawia się, że zwiększy to ból lub jeszcze bardziej uszkodzi ich stawy. W rzeczywistości, ruch zmniejsza sztywność oraz ból stawów, wzmacnia mięśnie i otaczające je stawy oraz pomaga utrzymać zdrową wagę.

Zdecyduj się na działania, które nie będą narażać twoich stawów na nadmierne obciążenie. Świetnie sprawdzi się pływanie, które jest dobre, ponieważ pomaga budować siłę i giętkość. Kolarstwo, golf, Pilates, jazda na rowerze i joga, również są bardzo skuteczne.

3. Chroń swoje stawy

Wszyscy, a zwłaszcza osoby z zapaleniem stawów, powinny chronić swoje stawy. Ochrona stawów oznacza zmniejszenie bólu i obciążenia stawów.

Można to osiągnąć na kilka sposobów:

  • zwróć uwagę na wszelkie sygnały dotyczące bólu
  • unikaj działań obciążających stawy lub zwiększających ból
  • zwróć uwagę na właściwą mechanikę ciała
  • zadbaj o równowagę pomiędzy aktywnością i odpoczynkiem
  • utrzymuj zdrową wagę

4. Wzmocnij mięśnie wokół stawów

Mięśnie podtrzymujące nasze stawy muszą być tak silne, jak to możliwe. Możesz pracować nad utrzymaniem lub poprawą siły mięśni, wykonując ćwiczenia wzmacniające. Trening siłowy jest często stosowany jako część schematu wzmacniającego. Uważaj jednak, aby nie przesadzić. Przy odpowiednim treningu siłowym zwiększysz stabilność swoich stawów, jednocześnie zmniejszając ból.

5. Ćwiczenia z zakresu ruchu zwiększają elastyczność i mobilność

Zapalenie stawów wiąże się z ograniczonym zakresem ruchu  Aby zachować aktualny zakres ruchu lub go poprawić, należy rutynowo umieszczać każdy staw w pełnym zakresie ruchu. Rozciągaj, zginaj lub obracaj każdy ze stawów. Ćwiczenia z zakresu ruchu zwiększają elastyczność, łagodzą sztywność i ból oraz pomagają utrzymać funkcjonalność stawów.

6. Wybierz odpowiednie buty

Pamiętaj, żeby zawsze nosić wygodne, dobrze dopasowane obuwie. W miarę starzenia się, twoje stopy mogą zmieniać kształt, a regularne mierzenie stóp, pomoże ci dobrać odpowiedni rozmiar i szerokość buta.

7. Nigdy nie ignoruj ​​obrażeń

Nawet najbardziej nieszkodliwy guz, może przyczynić się do rozpadu chrząstki i zwiększyć ryzyko ciężkiego bólu stawów lub choroby zwyrodnieniowej stawów, szczególnie u osób starszych. Więc jeśli doznałeś urazu lub nawracającego bólu, udaj się do swojego lekarza rodzinnego. Im szybciej podejmiesz działania, tym szybciej dojdziesz do zdrowia.

8. Zadbaj o odpowiednią postawę

Pozostawanie przez dłuższy czas w jednej pozycji, niezależnie od tego, czy siedzisz, czy stoisz, powoduje usztywnienie stawów. Jeśli kiedykolwiek będziesz musiał przez dłuższy czas stać nieruchomo w miejscu – na przykład w kolejce – zamiast opierać się na jednej nodze, spróbuj równomiernie rozłożyć swoją wagę.

9. Skorzystaj z dobrodziejstw owocu dzikiej róży

Istnieją silne dowody sugerujące, że kluczowy składnik dzikiej róży, znany jako GOPO (galaktolipid), może pomóc złagodzić ból stawów i stan zapalny. Jedno ze skandynawskich badań sugeruje, że składnik ten może załagodzić objawy choroby zwyrodnieniowej stawów i zmniejszyć potrzebę przyjmowania innych leków przeciwbólowych. Dalsze badania, opublikowane w czasopiśmie “Phytomedicine” wykazały, że GOPO może poprawić ruchomość stawów u osób z reumatoidalnym zapaleniem stawów. Dzika róża jest również bogata w witaminę C, która zapobiega uszkodzeniom tkanek poprzez zwalczanie szkodliwych wolnych rodników.

10. Rzuć palenie

Według Amerykańskiego Stowarzyszenia Towarzystwa Ortopedycznego, większość ludzi nie wie, że palenie ma poważny negatywny wpływ na kości i stawy. W szczególności, palenie zwiększa ryzyko osteoporozy i złamań. Palenie zwiększa również prawdopodobieństwo urazów związanych z zapaleniem kaletki lub zapaleniem ścięgien. Palacze mają także większe ryzyko bólu krzyża i reumatoidalnego zapalenia stawów. Rzuć palenie, aby poprawić zdrowie swoich kości i stawów.

11. Dieta przeciwzapalna może być korzystna dla zdrowia stawów

Zmniejszenie stanu zapalnego jest częścią utrzymywania pod kontrolą objawów zapalenia stawów i poprawy ogólnego stanu zdrowia stawów. Dieta przeciwzapalna obejmuje unikanie pokarmów, które zwiększają stan zapalny i włączenie pokarmów, które go zmniejszają. Lekarze i dietetycy są zgodni, że największą skuteczność dla zachowania zdrowia stawów (i nie tylko) może przynieść dieta śródziemnomorska, która obejmują spożywanie świeżych owoców i warzyw, tłustych ryb i produktów pełnoziarnistych.

12. Włącz do swojej diety tłuste ryby, np. łososia

… lub makrelę, sardynki albo świeżego tuńczyka. Regularne spożywanie kwasów tłuszczowych Omega-3 – przeciwutleniaczy występujących w tłustych rybach – może zmniejszyć o połowę ryzyko reumatoidalnego zapalenia stawów.

Pytania i odpowiedzi

Jakie są typowe przyczyny bólu stawów?

Ból stawów może mieć wiele różnych przyczyn. Niektóre osoby mogą odczuwać ból z powodu urazów lub przeciążenia ciała. U innych, może on być konsekwencją chorób przewlekłych, w tym choroby zwyrodnieniowej stawów i zapalenia kości i stawów lub stanów zapalnych, takich jak reumatoidalne zapalenie stawów.

Jakie choroby mogą się przyczynić do bólu w obrębie stawów?

  • choroba Stilla u dorosłych
  • zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa
  • martwica naczyniowa
  • rak kości
  • zapalenie kaletki
  • fibromialgia
  • rzeżączkowe zapalenie stawów
  • dna moczanowa
  • niedoczynność tarczycy
  • młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów
  • białaczka
  • toczeń
  • borelioza
  • choroba zwyrodnieniowa stawów
  • zapalenie kości i szpiku
  • choroba Pageta kości
  • poliamigrafia reumatyczna
  • łuszczycowe zapalenie stawów
  • reaktywne zapalenie stawów
  • gorączka reumatyczna
  • reumatoidalne zapalenie stawów
  • krzywica
  • sarkoidoza
  • septyczne zapalenie stawów
  • zapalenie ścięgien

Kiedy należy udać się do lekarza?

Ból stawów rzadko stanowi przypadek, który wymaga pomocy lekarskiej. Większość epizodów łagodnego bólu stawów, można skutecznie opanować w domu. Skuteczne mogą być zimne lub gorące okłady, kąpiele z dodatkiem ziół i minerałów, a także przeciwbólowe tabletki, maści i żele na ból kości i stawów. Jeśli wymienione wyżej sposoby nie przyniosą nam ulgi w bólu, warto skorzystać z ćwiczeń i zabiegów fizjoterapeutycznych.

Umów się na wizytę z lekarzem, jeśli bólowi stawów towarzyszy:

  • obrzęk
  • zaczerwienienie
  • zwiększone ciepło wokół stawu

Komentarze